Numarul mesajelor : 23191 Varsta : 73 Data de inscriere : 31/05/2009
Subiect: Conducere pe timp de iarna Dum 23 Oct 2011, 12:11
România are 198.817 km de drumuri din care 100.173 km sunt pavaţi, însă acest lucru nu va mai conta atunci când drumul va fi acoperit de zăpadă, gheaţă sau polei. Din anul 2000, peste 12.000 de oameni şi-au pierdut viaţa pe drumurile din România. Statisticile privind siguranţa rutieră indică un risc de deces de 11 decese la 100.000 de locuitori. Riscul în ceea ce priveşte numărul de decese la un miliard de km parcursi este de 6,8 pana la de 7 ori mai mare decât in Marea Britanie. Atât viteza excesivă cat şi traficul mixt (de exemplu, căruţele trase de cai combinate cu motorete şi automobile moderne) contribuie la numărul de accidente rutiere, decese şi răniri. Situaţia este deosebit de gravă mai ales noaptea, când vizibilitatea este redusă, iar căruţele sau vehiculele nesemnalizate corespunzator sunt dificil de văzut. Un alt aspect de interes primar este reprezentat de drumurile naţionale care trec prin sate (sate liniare). Semnele de încetinire a traficului si trecerile pietonale sunt rare şi, în unele sate mici, acestea lipsesc în totalitate. Pe timp de iarnă, toate aceste riscuri se multiplică din cauza înăspririi condiţiilor de drum, iar majoritatea accidentelor rutiere din timpul iernii se petrec din cauza neadaptării vehiculului, respectiv a anvelopelor la un drum de iarnă care poate fi umed, cu zăpadă sau gheaţă.
Ce trebuie să ştii despre anvelopele de iarnă
• Anvelopa de iarnă reprezintă singurul contact al vehiculului cu solul. Aceasta suprafaţă de contact nu este mai mare decât o palmă. Deoarece anvelopele reprezintă singura suprafaţă de contact cu solul acoperit cu gheaţă şi zăpadă, alegeţi pentru vehiculul dvs. cele mai potrivite anvelope de iarnă.
• Flexibilitate chiar şi atunci când temperaturile scad. Anvelopele de iarnă conţin un amestec de cauciuc cu silica care menţine flexibilitatea anvelopei în timpul iernii. Este important ca atunci când temperaturile scad, anvelopele să rămână flexibile, astfel reducând semnificativ distanţa de frânare şi sporind aderenţa.
• Montare şi demontare. Este important ca montarea, demontarea şi echilibrarea anvelopelor să fie realizate de persoane calificate. Acestea dispun de echipamentele şi tehnicile adecvate pentru realizarea acestor operaţiuni.
• Marcajul cu fulg de zăpadă. Marcajul cu fulg de zăpadă de pe flancul anvelopelor de iarnă MICHELIN indică poziţia indicatorului de uzură - în plus faţă de indicatorul standard de 1.6 mm. Indicatorul de uzură la anvelopele de iarnă indică o adâncime de 4 mm a profilului. Pentru siguranţă sporită, Michelin recomandă shimbarea anvelopelor de iarnă atunci când se ajunge la limita de 4 mm a adâncimii benzii de rulare.
• Verificaţi presiunea. Presiunea din anvelope scade o dată cu temperatura de afară. Verificaţi presiunea atunci când temperaturile încep să scadă.
• Control optim. Pentru a evita derapajul la demarajul pe zăpadă, acceleraţi progresiv.
Frânare optimă. Prin echiparea cu anvelopele de iarnă potrivite, se reduce distanţa de frânare: cu 31 m la anvelopele de iarnă, comparativ cu frânarea cu anvelope de vara, pe zăpadă
Manevrabilitate sporită. Lamelele cu care sunt prevăzute anvelopele de iarnă acţionează ca nişte "gheare" care se înfig în zăpadă, tracţiunea fiind astfel îmbunătăţită.
Contrar opiniei generale, anvelopele de iarnă nu se uzează mai repede decât anvelopele de vară. Acest lucru vă permite să montaţi din timp anvelopele de iarnă, astfel încât să nu fiţi luat prin surprindere de vremea rea.
Cum să conduci pe timp de iarnă
• În condiţii de iarnă, distanţa între vehicule şi modalitatea de frânare sunt diferite. Fii atent la drum şi păstrează o distanţă mai mare între tine şi celelalte maşini. Pentru o mai mare siguranţă, în condiţii de iarnă, experţii îţi recomandă să măreşti această distanţă de 3,5 ori.
• Pentru a evita pierderea controlului pe drumurile alunecoase, atunci când iei virajele încetineşte în linie dreaptă, înainte de viraj. Menţine o viteză scăzută şi constantă în curbă, pentru a nu pierde controlul maşinii. Nu frâna. Aşteaptă până când ieşi din viraj pentru a accelera din nou.
• Pentru a prelua controlul atunci când derapează roţile din faţă, încetineşti ridicând piciorul de pe acceleraţie. Dacă este necesar, apeşi uşor pe frână fără să blochezi roţile.
• Dacă pierzi controlul roţilor din spate (dar ai în continuare controlul roţilor din faţă), la o maşină cu tracţiune pe faţă, accelerezi uşor pentru a recăpăta controlul. În cazul maşinilor cu tracţiune pe spate, ridici uşor piciorul de pe acceleraţie până când simţi că roţile din spate şi-au recăpătat controlul. Apoi, accelerezi uşor pentru a menţine viteza. În niciun caz nu ar trebui să frânezi, acest lucru determină dezechilibrul axei spate.
• Sistemul de frânare anti-blocare (ABS) te ajută să opreşti maşina în condiţii de siguranţă, fără riscul de a bloca roţile şi a pierde controlul. Sistemul de control al tracţiunii (TCS) te ajută să previi patinarea roţilor pe suprafeţele alunecoase, iar sistemul electronic de control al stabilităţii (ESC) să reduci la minim patinarea roţilor.
Cum să-ţi pregăteşti călătoria pe timp de iarnă
• Planifică-ţi drumul! Prognoza meteo şi starea drumului te pot ajuta să eviţi situaţiile periculoase şi să reduci durata călătoriei. Rămâi informat şi poţi evita să te afli în situaţia de a frâna brusc pe suprafeţele alunecoase.
• Pregăteşte-ţi maşina pentru orice situaţie! Fii sigur că ai maşina echipată pentru iarnă cu trusa de prim ajutor, lanţuri, roata de rezervă umflată şi haine călduroase. Nu uita să ai la tine triunghiul reflectorizant şi o vestă fluorescentă.
• Verifică-ţi maşina! Rezervorul cu lichid pentru curăţarea geamurilor trebuie să fie plin, bateria încărcată şi uleiul potrivit pentru motorul tău. Asigură-te că instalaţia de dezaburire şi sistemul de încălzire funcţionează.
• Verifică presiunea anvelopelor! Anvelopele pierd presiune la scăderea temperaturii. Verifică presiunea roţilor după primul îngheţ şi apoi lunar, pe toată perioada iernii. Dacă nu eşti sigur, mergi cu maşina la un service autorizat.
_____________________ Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
dolion
Numarul mesajelor : 23191 Varsta : 73 Data de inscriere : 31/05/2009
Subiect: Re: Conducere pe timp de iarna Dum 23 Oct 2011, 12:19
Iarna isi intra incet in drepturi. Deja, soselele din Romania au fost acoperite cu un strat gros de zapada si nu au intarziat sa apara primele victime din cauza neadaptarii vitezei la conditiile de drum.
Reprezentantii Politiei Rutiere ne invata cum sa conducem cand vremea nu este prielnica.
1. Distanta fata de autovehiculele care circula in fata trebuie sa fie mai mare pe drum alunecos, iar viteza de deplasare mai redusa, atat pentru a se evita coliziunea cu cei din fata, cat si pentru a nu fi obligati sa franati brusc, fapt care duce la derapare.
2. In conditii de zapada si polei, renuntati pe cat posibil la pedala de frana. Folositi cu precadere frana de motor.
3. Nu actionati brusc mecanismele de directie si de franare ale autovehiculului.
4. In viraje, mersul cu diferentialele blocate are influenta negativa asupra mentinerii directiei.
5. Pe portiunile acoperite cu polei sau gheata este contraindicata executarea operatiei de virare concomitent cu franarea.
6. Pe vreme de ploaie, lapovita sau ninsoare, cand va intalniti cu alte autovehicule, actionati din timp stergatoarele de parbriz. Cateva momente de circulatie fara vizibilitate pot fi fatale.
7. In zilele cu ploi, viscol, ninsori, temperaturi scazute, fiti mai atenti la pietoni. Acestia sunt mai putin prudenti, circula zgribuliti, se ascund sub umbrele, privesc mai putin in jur, astfel ca nu se prea asigura la traversare.
8. Reduceti viteza in apropierea derdelusurilor si a patinoarelor improvizate! Oricand va poate aparea in fata un copil cu o saniuta scapata de sub control.
9. Autovehiculele cu masa totala mai mare de 3,5 tone trebuie sa fie dotate cu lopata, materiale si lanturi antiderapante.
10. Asigurati-va ca instalatiile de climatizare si de dezaburire sunt in stare de functionare.
11. Dotati-va autovehiculul cu anvelope specifice sezonului rece sau cu lanturi antiderapante.
Sursa: Libertatea
_____________________ Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Emil Condor
Numarul mesajelor : 22466 Varsta : 65 Localizare : mereu cu voi Data de inscriere : 23/08/2008
Subiect: Re: Conducere pe timp de iarna Dum 23 Oct 2011, 20:27
Copiilor mei, când au luat carnetul de conducere, le-am spus: pe timp de iarnă trebuie să uitati ce sofer ati fost în vară! Iarna e nevoie de... alt sofer. Doi dintre ei nu au băgat la cap cele spuse si amândoi (băietii) au fost implicati în accidente rezultate în urma deciziilor lor stupide. Fata si-a însusit sfaturile primite si nu a trebuit să sufere precum fratii ei. Actualmente, adesea le spun celor din familie: Ella mea conduce ca mine, am încredere să o las la volan în absolut orice situatie.
_____________________ _____________________ Esti ceea ce lasi în urma ta.(EC)
dolion
Numarul mesajelor : 23191 Varsta : 73 Data de inscriere : 31/05/2009
Subiect: Re: Conducere pe timp de iarna Dum 23 Oct 2011, 20:32
Prima masina a fost cu tractiune pe rotile din spate... a fost de bun augur, fiindca am invatat sa conduc prudent iarna (cei care au condus masini cu tractiune-spate, stiu de ce spun asta). Niciodata nu am fost in situatia de a nu putea controla masina, de aceea nici nu cred motivarile de genul acesta... ori esti sofer, ori esti marioneta!
_____________________ Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
dolion
Numarul mesajelor : 23191 Varsta : 73 Data de inscriere : 31/05/2009
Subiect: Re: Conducere pe timp de iarna Vin 11 Noi 2011, 09:25
Sa va povestesc cum am incaltat masina mea cu cauciucuri de iarna, fara bani! Aveam de pe vremea primei masini, broscuta (VW), patru jenti de 15"... masina mea are jenti de 13"... un prieten mi-a oferit gratuit patru cauciucuri pe 15, le-am pus pe gentile acelea si le-am montat pe masina. In mod normal nu ar fi fost posibil aceasta, dar masina mea are schimbata suspensia si locul pentru roti e mai mare... si asa m-am aranjat. Nu stiu cum va fi la un eventual control si la constatarea ca nu am respectat dimensiunile din cartea tehnica! Ca aspect arata super, cu rotile originale arata rau, era prea mare golul de sub aripi! E drept ca s-a ingreunat putin masina, dar nu merg niciodata cu sarcina maxima, asa ca nu simte motorasul. Ca sa fi cumparat cauciucuri noi, insemna sa dublez pretul masinii si nu o luati ca pe o gluma, fiindca am cumparat-o cu 400 de euro! Ori, pretul unui cauciuc bun de iarna, incepe de la 100 de euro!
_____________________ Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Vizitator Vizitator
Subiect: Re: Conducere pe timp de iarna Vin 11 Noi 2011, 21:03
Cu 400 de euro???
dolion
Numarul mesajelor : 23191 Varsta : 73 Data de inscriere : 31/05/2009
Subiect: Re: Conducere pe timp de iarna Vin 11 Noi 2011, 21:20
Bine, cel ce mi-a vandut-o, primise o mostenire din Germania si nu a urmarit sa faca afacere cu vanzarea... mi-a cerut totusi 400 de euro, probabil sa scape de gura sotiei, care e foarte zgarcita!
_____________________ Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.
Emil Condor
Numarul mesajelor : 22466 Varsta : 65 Localizare : mereu cu voi Data de inscriere : 23/08/2008
Subiect: Re: Conducere pe timp de iarna Sam 12 Noi 2011, 00:22
Văd că unii se pregătesc serios pentru iarnă!
De 26 de ani în Canada, unde stiti ce ierni avem, nu am pus nicio secundă cauciucuri de iarnă. Si nu am avut niciun accident, de niciun fel. Chestia cu acele cauciucuri de iarnă este o afacere pentru cineva anume... cu prieteni „sus pusi”. Mdeh!
_____________________ _____________________ Esti ceea ce lasi în urma ta.(EC)
abbilbal
Numarul mesajelor : 17567 Localizare : Cetatea Bălgrad, Transilvania Data de inscriere : 28/09/2008
Subiect: Re: Conducere pe timp de iarna Sam 12 Noi 2011, 06:03
Da, bineînţeles. Doar aşa prosperă unii oameni de afaceri. Cei care nu au "prieteni suspuşi" dau faliment.
Pe vremea când făceam fotografii erau la mare vogă fotografiile pentru buletin. Ei, şi acolo era unul la noi în Bălgrad care avea acest drept în exclusivitate şi dacă cineva ducea fotografii făcute la alţii nu erau bune din start. Degeaba clienţii preferau pe alţii.
_____________________ Noa, seeerbus drajilor! .......BLOG PERSONAL
Vizitator Vizitator
Subiect: Re: Conducere pe timp de iarna Sam 12 Noi 2011, 13:01
Pai chestia asta cu cauciucurile de iarna nu ar trebui sa existe pentru ca doar se merge cu masina pe sosele. Iar soselele (dragutele) nu ar trebui sa fie iarna, inzapezite sau pline de gheata. Probabil la Emil in Canada soselele sunt uscate si arata si iarna la fel ca si in celelalte anotimpuri.
Emil Condor
Numarul mesajelor : 22466 Varsta : 65 Localizare : mereu cu voi Data de inscriere : 23/08/2008
Subiect: Re: Conducere pe timp de iarna Sam 12 Noi 2011, 19:55
Este adevărat ce intuiesti, Mihaela: as spune că 99% din timpul iernii, străzile sunt în conditii impecabile. Doar când sunt viscole năpraznice, se mai întârzie cu intentia de a trece viforul, apoi le curătă. Este normal să fie asa pentru cei ce întretin totul prin contributiile lor financiare, adică plătind taxele.
_____________________ _____________________ Esti ceea ce lasi în urma ta.(EC)
dolion
Numarul mesajelor : 23191 Varsta : 73 Data de inscriere : 31/05/2009
Subiect: Re: Conducere pe timp de iarna Dum 13 Noi 2011, 02:55
Înainte de a scoate maşina din parcare, chiar şi pentru a parcurge doar câţiva kilometri, trebuie să vă asiguraţi că aţi curăţat toate geamurile, dar şi farurile şi stopurile, pentru a avea o vizibilitate foarte bună asupra drumului. Pentru a nu risca să zgâriaţi geamurile, folosiţi în locul racletelor, acele sprayuri de dezgheţ care se găsesc la orice benzinărie. De asemenea, e indicat să nu lăsaţi un maldăr de zăpadă pe autovehicul, mai ales pe plafon, fiindcă în timpul mersului aceasta poate aluneca fie pe parbriz, fie pe lunetă într-un moment în care poate realizaţi o depăşire, schimbaţi banda, ori trebuie să acordaţi prioritate pietonilor, şi nu reuşiţi să acţionaţi destul de rapid ştergătoarele sau chiar mai rău, specific mai ales începătorilor, să intre în panică, creând un accident.
Alt detaliu semnificativ îl constituie durata de timp pe care o petreceti în autovehiculul staţionat, pentru încălzirea motorului. Este esenţial să ştiţi că motorul rece nu trebuie lăsat foarte mult să funcţioneze la ralanti, deoarece nu va ajunge la parametrii optimi de funcţionare aşa cum o va face funcţionând în sarcină, adică în mers, ba chiar în timp motorul poate suferi anumite daune. Trebuie ştiut că oricât de frig este afară, motorul trebuie să funcţioneze la ralanti doar cât dezgheţaţi geamurile, iar în cazul în care maşina este deja curăţată, foarte puţin. Foarte important pentru viaţa motorului autovehiculului dvs, fie Otto, fie Diesel este că de la plecarea de pe loc şi până când se atinge temperatura optimă de funcţionare a motorului, trebuie ca autovehiculul să fie condus la un regim de turaţie lejer, dar în acelaşi timp nu subturat. Astfel, trebuie evitată suprasolicitarea motorului, prin turaţii mari sau foarte mari, acestea provocând daune majore motorului prin apariţia fenomenului de uzură excesivă a pistoanelor, cămăşilor de cilindri, biele etc., sau chiar deformări ale acestora. În timpul mersului, există anumite reguli pentru care un şofer conştient şi responsabil atât de siguranţa proprie cât şi a celor din jur, trebuie să le cunoască şi să le pună în practică în sezonul rece, pe zăpadă sau gheaţă.
Cea mai importantă regulă este reducerea vitezei. Trebuie adaptată viteza la condiţiile meteorologice, astfel rulând cu o viteză redusă scade considerabil riscul de a derapa. De asemenea, este important să păstrăm un spaţiu preventiv, între autovehiculul în care ne aflăm şi cel din faţa noastră, de cel puţin două ori mai mult decât în situaţia asfaltului uscat.
Este indicat să folosim o treaptă de viteză superioară celei pe care o folosim vara, dar atenţie, motorul să nu funcţioneze subturat. Utilizând o treaptă superioară, cuplul transmis de motor către roţi va fi mai mic astfel că se reduce riscul pierderii aderenţei.
Cum se frânează? În primul rând trebuie avut un comportament rutier preventiv, astfel că trebuie anticipat cu 50 de metri înainte ce se va întâmpla în trafic, pentru a lua piciorul de pe acceleraţie, sau pentru a trece într-o treaptă de viteză inferioară. Acest fenomen se numeşte frână de motor şi reduce viteza cu risc minim de derapaj.
Frâna de motor se foloseşte obligatoriu şi la coborârea unei pante. Frâna de serviciu trebuie acţionată fără mişcări bruşte şi doar când e neaparată nevoie, pe zăpadă sau gheaţă în favoarea frânei de motor. Un alt lucru extrem de important este acela că nu se frânează în curbă, ci doar în linie dreaptă. În curbă se intră cu o viteză redusă, stabilită încă din drum drept, altfel autovehiculul derapează aproape inevitabil, depinzând bineînţeles şi de viteza şi de cantitatea zăpezii.
În cazul în care e nevoie de acţionarea frânei de serviciu, iar autovehiculul dvs. nu dispune de sistemul ABS, pedala trebuie apăsată uşor şi succesiv. Dacă dispuneţi de acest sistem electronic care împiedică blocarea roţilor şi permite ocolirea obstacolelor în timpul frânării, pedala de frâna trebuie apasată cu o forţă puternică şi continuă. În cazul în care zăpada există într-un strat considerabil, nici ABS-ul nu poate face faţă.
Pentru autovehiculele echipate cu ABS nu sunt necesare apăsări succesive ale pedalei de frână, astfel că punerea în funcţiune a acestui dispozitiv se manifestă printr-o pulsaţie mai mult sau mai puţin puternică resimţită de picior în pedala de frână. Cercetările au demonstrat că pe zăpadă sau gheaţă, un autovehicul echipat cu anvelope de iarnă şi ABS frânează pe o distanţă mai scurtă decât un autovehicul cu anvelope de iarnă dar fără ABS.
Indiferent de perioada zilei, este recomandat să se circule permanent cu faza scurtă aprinsă, pentru a creşte vizibilitatea pentru ceilalţi conducători din trafic.
Pentru a păstra controlul autovehiculului în timpul rulării, trebuie în principiu să nu se facă manevre bruşte, deoarece maşina nu va răspunde comenzilor, ba chiar având un comportament haotic. În cazul în care autovehiculul derapează, este indicat să se acţioneze frâna de motor şi să se vireze volanul la unghiuri mici pentru redresare.
Alte pericole pe care trebuie să le anticipaţi sunt pietonii, care pot aluneca pe partea carosabilă, dar şi alţi şoferi care fie din lipsă de experienţă, fie bravând, fac greşeli punând vieţile unor oameni nevinovaţi în pericol.
În cazul în care drumurile nu sunt curăţate în urma unei ninsori abundente şi nu vă simţiţi siguri pe maşină şi pe sine, este recomandat mijlocul de transport în comun, acesta reprezentând cea mai eficientă cale de a ajunge la destinaţie în siguranţă.
By ing. Cristian Vizitiu
_____________________ Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive. Pentru cine nu vrea să creadă, n-am nici unul.